Age of Mythology (engelska)

Tillverkare: Eagle Games
Kategori: Strategispel
Spelare: 2-4 (bäst med 2-3 spelare)
(4 spelare är inte så bra, då du bara får attackera spelare som sitter jämte dig och i praktiken spelar du då i lag utan att vara i lag. Jag har svårt att förstås att man vill spela det på upp till 8 spelare, vilket är möjligt med en extra kopia av spelet, såsom det är föreslaget i reglerna.
Speltid: 120 minuter
Ålder: 10+
Innehåll:

    6 spelarbräden (2 egyptiska, 2 grekiska, 2 vikingatida)
    6 plastark innehållande miniatyrer (2 egyptiska, 2 grekiska, 2 vikingatida)
    3 kortlekar (varje kortlek innehåller stridskort, permanenta handlingskort och slumpmässiga handlingskort för en enskild kultur)
    4 segerkort
    1 ark av spelbrickor (byggnader och resurser som produceras)
    8 6-sidiga tärningar
150 träkuber (30 av varje: gröna, bruna, gula, blå och röda)
             Gröna, blå, ljusbruna och gula representerar "resurser" och röda representerar vinstpoäng.  
    1 regelhäfte

    1 referenskort

Spelets mål: Spelet avslutas OMEDELBART när endera av följande inträffar:
När underverket byggs av en spelare ELLER
I slutet av rundan där sista vinstpoängen placeras.
Spelaren med flest vinstpoäng vinner. Om två eller flera spelare har samma antal poäng, så vinner den med flest resurskuber.
Regler: Regler på engelska
Strategi: Försök att hålla stånd mot de miniatyrer som dina grannar har köpt, så att du alltid kan försvara dig själv och t o m hitta en svag punkt att attackera hos dem.
Det är också viktigt att avancera i tidsåldrarna, då detta kommer att ge dig fördelar i följande ronder.

Beslutet hur många slumpmässiga handlingskort som du vill ha i din hand är ett av nyckelbesluten i spelet. Om du har för få i din mix, så riskerar du att hamna på efterkälken, som spelar fler av dessa kraftfulla kort. Väljer du för många, så kan det leda till en katastrof ifall du drar kort, vilka du inte kan använda effektivt.

Detta är orsaken till att det är viktigt att avancera i tidsåldrarna. Detta tillåter dig tillräckligt många permanenta handlingskort så att du alltid kan försäkra dig att göra vad du behöver göra, samtidigt som du har tillräckligt många av de slumpmässiga handlingskorten att välja från, så du kan göra kraftfullare saker.

Kommentarer: Min utgåva är från 2003. Designer av spelet är Glenn Drover.

Spelet består av följande faser i varje runda:
- Placering av 3 segerpoängskuber på segerkorten (varje spelare får placera en var fr o m startspelaren)
- Dra handlingskort (spara 4-7 kort beroende på tidsåldern)
- Tre rundor av handlingskort spelas
- Kasta resurser (du kan spara max 5 kuber av varje typ mellanrundorna)
- Kasta kort (du kan kasta några slimpmässiga handlingskort i din hand, resterande sparas tills nästa "dra kort fas".
- Startspelare roterar

Svagheten i spelet är slagen där man får slå massor av tärningar för att avgöra dem och de kan slå ut involverade spelare på ett sätt som gör att snarare de spelare som inte är med vinner mest på det. Miniatyrernas styrka är på formen sten-papper-påse, där de dödliga är bättre än hjältar, vilka är bättre än de mytiska varelserna, vilka är bättre än de dödliga. Detta är både en fördel och en nackdel, då detta gör spelet relativt fredligt och avvaktande, dock tycker jag resurssamlandet och uppbyggandet av staden är det roligaste i spelet. Jag gillar spelt, men har svårt att övertyga mina spelkamrater att spela det.

 
 

 

Click for English
 

Start

Sidan skapad och underhållen av: Carl-Gustaf Samuelsson