Click for English        Goldland (tyska)

Tillverkare: Goldsieber Spiele
Kategori: Äventyrsspel
Spelare: 2-5
Speltid: 60-80 minuter
Ålder: 10+
Innehåll:     7 äventyrsmarkörer
  36 upptäkarbrickor
    8 skattbrickor
112 utrustningsartiklar (26 mat, 16 pärlor, 16 rep, 16 gevär, 16 spadar, 16 timmer, 6 metspön)
    1 tempel
  22 guldstycken
    5 amuletter
    1 Bonusfält
    1 Målfältfield
    1 Reservfält
  49 terrängbrickor:
           36 brickor utan kuststräcka (13 utan äventyr och 23 med äventyr)
           12 brickor med kuststräcka
             1 startbricka
    5 äventyrare (spelpjäser, 1 av vardera i 5 spelarfärger)
  50 Tältplatser (10 vardera i var och en av 5 spelarfärger)
    5 ryggsäckar (i vardera av 5 spelarfärger)
    5 regelsummeringskort
    1 supplement "Exampel och förklaringar"
    1 spelöversikt
    1 regelhäfte på tyska
Spelets mål: Att ha mest poäng vid spelets slut. Poäng erhålls genom äventyrsmarkörer (genom att ha flest tältplatser på brickor med ett speciellt avklarat äventyr), guldstycken eller skatter.
Regler: Regler på engelska
Strategi: -
Kommentarer: Min utgåva är från 2002. Designer av spelet är Wolfgang Kramer.

Den aktive spelaren kan utföra följande tre handlingar en gång per runda och i valfri ordning:
A. Flytta äventyraren (du kan flytta över alla upptäckta brickor utan äventyr eller med minst en av dina egna tältplatser, vilka du erhåller när du har genomfört ett äventyr).
B. Erhålla utrustning (på vissa brickor erhåller du utrustning, ifall du har en speciell artikel i din ryggsäck).
C. Utforskning (Om din äventyrare står intill en plats där en terrängbricka ännu inte har lagts ut antingen horisontellt eller vertikalt, så får du utforska platsen. Den dragna terrängbrickan kan roteras på valfritt sätt).

Även om spelet är ganska turbetonat pga de dragna brickorna, så kan du planera en hel del i förvär och det är inte nödvändigt att nå templet ifall du erhåller andra skatter eller äventyrsmarkörer, även om detta är det vanligaste målet. Du behöver planera i förväg, vilka sorters verktyg du kan behöva. En trevlig spelmekanism är ryggsäcken, där antalet tomma rutor motsvarar max antal steg som du kan gå under varje runda (men du kan förstås kasta bort något innan du flyttar).

Spelet är ännu endast publicerat på tyska.

 
 

 

Click for English
 

Start

Sidan skapad och underhållen av: Carl-Gustaf Samuelsson