Click for English        Hero Quest

Tillverkare: MB spel
Kategori: Rollspel
Spelare: 2-5 (bäst med 4-5)
Speltid: 01:00+ (olika separata scenarier, vilka kan spelas som en kampanj)
Ålder: 10+ (spelledaren bör dock vara äldre)
Innehåll:   1  spelplan 
  1  regelhäfte 
  1  uppgiftsbok med 14 äventyr 
  1  spelskärm 
35  figurer: 
       8 orcer 
       6 gobliner 
       3 fimirer 
       4 kaoskämpar 
       1 kaostrollkarl 
       1 skräckansikte 
       4 skelett 
       2 zombies 
       2 mumier 
       1 trollkarl (RP) 
       1 barbar (RP) 
       1 dvärg (RP) 
       1 alf (RP) 
15  möbler 
       2 bord 
       1 tron 
       1 alkemists arbetsbänk 
       3 skattkistor 
       1 sarkofag 
       1 trollkarlsbord 
       2 bokhyllor 
       1 ställ 
       1 eldstad 
       1 vapenställ 
       1 garderob 
21  dörrar (5 stängda och 16 öppna) 
  1  block för rollbeskrivningar 
64  spelkort 
          3 eld förtrollningskort 
          3 jord förtrollningskort 
          3 vatten förtrollningskort 
          3 luft förtrollningskort 
          5 quest skatter 
        25 skattkort 
        14 utrustningskort 
          8 monsterkort 
  4  rollkort (alf, trollkarl, dvärg och barbar) 
  2  vanliga tärningar 
  4  speciella kamptärningar 
  8  spelbrickor med blockerade rutor/fallande klippblock-fällor 
  2  dubbla spelbrickor med blockerade rutor 
  6  spelbrickor med fallgropar 
  1  spelbricka med trappsteg 
  4  hemliga dörr-spelbrickor 

Expansionen"Kellar's torn: 
  1  uppgiftsbok med 10 nya äventyr 
17  miniatyrer 
       8 orcer 
       6 gobliner 
       3 fimirer 
  1  kartongark med nya delar till spelplanen

Spelets mål: Avsluta respektive uppgift enligt fastställda mål för scenariot och hitta utrustning under äventyret eller köpa den för att förbättra sin figurs egenskaper i t ex strider. 
Spelledarens uppgift är INTE att spela MOT de övriga, utan att se till att spelet blir bra, kul och rättvist. Dessutom ska han uppmuntra de som har bra idéer om hur man ska lösa uppgiften.
Regler: Regler på svenska
Strategi: RP bör hålla ihop så mycket som möjligt och samarbeta, vilket är A och O i alla rollspel. 
Kommentarer: Utgivet  1990. 
Bra introduktion till rollspel. Underlättar om spelledaren är van att spela vanliga rollspel. 

Egna tilläggsregler: 
1)  SL (=Spelledare) är enväldig i alla regeltolkningsfrågor. 
2)  Om SL finner det nödvändigt får SL gå ifrån reglerna eller tillfälligt ersätta dem med nya om SL skulle finna att det skulle gynna spelet. 
3)  RP (=Rollperson) får gärna bryta reglerna, om de kan motivera varför och SL finner det passande i situationen. Genialiska och roliga lösnigar ska belönas, åtminstone första gången. 
4)  STY=0 medför medvetslöshet. Död blir RP om STY<0. Om STY=0, så kan övriga RP försöka med 1:a hjälpen EN gång var (lyckas om T6=1) eller dryck ges eller helande magi utföres på medvetslös RP. 
5)  Spana efter skatter:  T6<5 (alternativ: ej vit sköld) 
6)  Spana efter fällor:     T6<6 (alternativ: ej svart sköld) 
7)  Utrustning kan bara köpas MELLAN 2 uppgifter. Kan säljas tilbaka för halva priset alternativt säljas till annan spelare för valfritt pris. 

Det finns ytterligare en svensk expansion "Den onde herrens återkomst" med 4 zombies, 8 skelett, 4 mumier och med nya spelplansdelar plus en uppgiftsbok med 10 nya äventyr.

Mer information om spelet via min länksida

 
 
 

 

Click for English
 

Start

Sidan skapad och underhållen av: Carl-Gustaf Samuelsson