Click for English        Mare Nostrum (engelska)

Tillverkare: Eurogames
Kategori: Strategispel
Spelare: 3-5 spelare (bäst med 4-5)
Speltid: 120-180 minuter
Ålder: 12+
Innehåll:     1 Spelbräde som representerar Medelhavsregionen
144 kort bestående av:
         - 3 rollkort för spelarna: Handelsdirektören, Politisk ledare, Militarledare.
         - 5 Civilisationsspecifika hjältar, en för varje civilisation.
         - 6 Allmänna hjältar
         - 7 Världens underverk
         - 123 Resurskort bestående av 35 skattekort och 88 varukort
  58 Byggnadsmarkörer, vilka representerar olika byggnader:
         - 28 Karavaner
         - 12 Marknader
         - 12 Städer
         -   6 Tempel
    5 Set av 33 Träpjäser (ett set för i respektive 5 spelarfärger). Varje set består av:
         - 21 Militara enheter: 5 Triremer (forntida båt), 8 Legioner (figurer), 8 Fort (oktagoner).
         - 12 Inflytandemarkörer (runda)
    5 Spelahjälpkort, (1 för varje civilisation), startuppsättning ocg regelsummering
    8 Sexsidiga tärningar
    1 Regelhäfte
Spelets mål: För att vinna spelet, måste du vara den första spelaren som antingen bygger pyramiderna eller har en kombinerad total av 4 underverk och/eller hjältar.
Regler: Regler på engelska
Frågor och svar på engelska
Strategi: -
Kommentarer: Min utgåva är från 2003. Designer av spelet är Serge Laget.

Detta var spelet som jag verkligen hade sett fram emot detta året. Tyvärr uppfyllde det inte mina höga förväntningar som en lättvariant av spelet "Civilization". Det är sant att reglerna är verkligen ovanligt kompakt för ett såpass komplext spel och det är lätt att sätta sig in i dem, även om man bör läsa FAQ-dokumentet (frågor och svar), för att klargöra ett antal punkter som inte är explicit omnämnda. Spelet är både enkelt och djupt, men det kräver definitivt att alla har spelat det några gånger för att få det balanserat. För nybörjare är grekerna alltför svaga, romarna alltför tuffa och egypterna har för lätt att vinna. Detta verkar hanteras bättre med den avancerade uppsättningen, plus att spelarna vet bättre vad de måste hålla koll på.

Jag har fortfarande ett gott hopp till spelet, dock är det tyvärr svårt att övertyga mina vänner att spendera ytterligare 3 timmar på det, även om jag tror det är värt det, då jag känner att det finns ett bra spel efter de första omgångarna. Dessutom är det grafiskt ett av de snyggaste spel jag har sett.

Speldag hos mig 2003-03-31
Kommentarer på Pantangforumet
Magnus kommentar: "Jaha, nu har jag ockå testat Mare Nostrum, hemma hos Carl i helgen.
Vi var fem spelare och vi använde basic set-up. Vi lottade ut länderna och
jag fick Rom.

Även i vårt parti fick Grekland tidigt problem med Rom som kom klampande
ner över Balkan. Egypten såg tidigt ut att vara i ledning med många Tax kort
i rundan. Senare så fick Kartago känna på Roms makt. Genom denna operation
tog Rom över produktionen av guld i Afrika och blev "Handelsledare".
I nästa runda bytte jag till mig de tre sorters varor (papyrus, slavar och parfym)
som jag inte själv kunde producera och köpte Pyramiderna för 12 kort. Inget
annat Hero/Wonder kort hade köpts innan detta skedde.

Jag gillar inte krigspel och detta var i mitt tyckte helt klart ett krigsspel. Grekland
har en mycket svår situation från början. Jag funderade på två lösningar på detta
med basic set-up. Byt hjältarna mellan Kartago och Grekland. Kanske +1 på
tärningarna skulle hjälpa Grekland.
Ge Grekland ett extra fort (som inte räknas med för vem skall få den militära ledaren.)

Annars känns det väldigt viktigt att Egypten bestämmer att Rom skall handla innan
Grekland i de första rundorna. Då finns alltid risken för Rom att Grekland för 5 kort
köper en båt och en trupp. Och då måste Rom eventuellt sätt ut en av sina trupper
på stöveln sydspets och kan då inte direkt använda denna för att attackera.

Vi "sackade" inte en enda resurs under spelets gång. Jag som den mest offensiva
spelaren valde oftast att ta över resurserna, vid ett tillfälle tog jag över området.

Vi hade alla dålig koll på vilka resurser som fanns var och vilka resurser de andra
spelarna saknade. Det är lätt att tro att bara för att man själv producerar två av en
vara så har alla andra den varan också. Speciellt som symbolerna på spelplanen
är väldigt lika och delvis täckta av karavansymbolerna.

Kommer troligen inte att spela detta igen."

Min kommentar: "Spelet är helt klart känsligt för misstag i början. Själv gjorde jag två uppenbara fel som Kartago. Jag fick en känsla av att Egypten började få för många "tax-kort" och attackerade honom. Dock tror jag att det är Babylonien som ska hålla kolla på honom (Peter som spelade Babylon spelar normalt hellre defensivt, vilket syntes tydligt flera gånger). Denna attacken gjorde i sin tur att jag släppte handelsledaren till Rom, vilket gjorde att Magnus hade kontroll på två ledare. Jag skulle alltså gett mig på Rom i stället.

Dessutom gjorde Grekland ett allvarligt misstag, genom att hon borde lagt en båt mellan Aten och provinsen söder om Rom i kombination med att byggt ett fort i provinsen norr om Rom. Då skulle hon kunnat hota den provinsen, vilket troligen gjort Magnus försiktigare med sitt anfall norrifrån. Eftersom hon blev så nedmejad, ville hon *inte* ta bort Magnus båtar ner till mig, så därför hade Rom fritt fram och Kartago blev alltför försvagad. Detta i förhoppning att han skulle låta bli henna.

Spelet har en stor nackdel i att det tar längre tid än vanligt i kombination med att alla bör ha spelat det 1-2 gånger, eftersom det krävs att alla är medvetna om hur spelet funkar. Dock var det aldrig någon diskussion om reglerna, så de var inte bara korta, utan även tillräckligt tydliga. Den enda missen var att Babylon-spelaren fått för sig att man var tvungen att bygga båtar i stadsprovinser (!!!), vilket gjorde att han missade att lägga en båt i Svarta havet och anfalla Rom bakvägen....

Jag ger spelet en tveksam 7:a (av 10)"

 
 

 

Click for English
 

Start

Sidan skapad och underhållen av: Carl-Gustaf Samuelsson